onsdag 30 mars 2011

Ett själviskt fetto

Jag var hos barnmorskan igen för några dagar sedan och gjorde lite rutinkontroller, allt såg så bra ut och jag ligger fortfarande precis på kurvan!
Magen mätte 32 cm och jag.. jag hade gått upp 2 kg på 2 veckor. Vilket betyder en total viktökning på 12 kg!
Och jag har 6 veckor kvar!!! Tänk 1 kg i veckan i 6 veckor.. detta kommer inte sluta bra.

I alla fall så gick jag och klagade över denna viktökning till Carro på vägen upp till Hemköp, och vad köper jag sen?
Jo, inte bara en utan TVÅ do'nuts  och en chokladpudding! Smartass. Eller ska jag säga fatass?

Hon trodde att min lilla framtida lintott nästan hade fixerat sig, men inte riktigt- och hon frågade om jag ville göra ett extra ultraljud nästa gång för att kolla ordentligt.. och jag kunde inte hejda mig utan tackade ja trots att jag inte gjort ett 3D-ul för bebisens skull. En jävla skitmamma är jag och tänker bara på mig själv, stackars barn.

4 kommentarer:

  1. Man brukar säga att man går upp cirka 25% av vikten fram till v. 20, 50% mellan 20-30 och resterande 25% mellan 30-40 har jag för mig. Stämde utmärkt för mig. Jag gick upp 5 kg till v. 20, 15 kg till vecka 30 och stod totalt på +20kg till förlossningen (nåja. ungefärliga siffror)

    Förresten undrar jag vem som tutat i dig att det är farligt med ultraljud för bebisen? Helt uppåt väggarna galet. Den enda skillnaden man kan se mellan "vanliga" barn och barn som genomgått många ultraljud (vissa måste ju, och 3d är ingen skillnad från 2d, det ä tekniken utanför magen som är annorlunda, men det vet du säker =) som man har hittat är att fler pojkar tenderar att bli vänsterhänta. Blir galen på all skräckpropaganda man får höra.

    Känn dig inte dålig eller tjock. Ta det lugnt istället och förbered dig för bebi :)

    SvaraRadera
  2. Åh, ja, det där har jag väl också hört någongång men det har inte stämt på mig :(
    I början gick jag upp 2 kg, sen gick jag ned 2 eller 3 kg så jag var tvungen att anstränga mig som bara den för att gå upp i vikt. Så runt vecka 22 tror jag att det började gå frammåt och sen dess har jag lagt på mig ca 1 kg i veckan!

    Nja, jag har hört att ljudvågorna som studsar på bebisen kan stressa den väldigt mycket och det är ju inte så bra. Jag har väl mer tänkt att det är onödigt att riskera stress bara för att jag tycker att det är kul, men så landar man på 3 ul till slut ändå..

    Tack för råden =)

    SvaraRadera
  3. Nä, klart, det gör väl inte det :/ Men vill du höra något bra kan jag ju säga att jag åt som en gris efter grav och gick ned alla 20 kilona + 2 till sommaren, utan att göra ett jota mer än kompispromenader någon gång då och då :) Hoppas allt går bra!

    SvaraRadera
  4. Åh, det bådar ju gott! :D Jag hade hoppats lite på att det bara skulle försvinna med magi ;D

    SvaraRadera