tisdag 15 februari 2011

Gravidlistan!

Jag fick reda på att jag var gravid: Den 2 september plussade jag! ♥

Så här fick jag reda på det: Lång historia kort:
Sen mens, köpte test som visade positivt

Detta gjorde jag efter att ha fått beskedet: Ringde min dåvarande som även är pappan och berättade på en gång, sedan gick jag till min bästa vän och pratade en lång stund. Jag var ordentligt chockad och visste inte alls vad jag skulle göra.

Jag tror det kommer att bli: En liten pojke, känt det starkt sedan tidigt. Men klart, man kan ju ha fel. De flesta andra trodde från början att det skulle bli en liten tös men några har nog börjat ändra sig..

Det här undviker jag att äta och dricka: Oj, haha.. Alkohol och cigaretter håller jag mig borta från helt så klart. Allt annat var jag noga med i början men inte så mycket längre, som till exempel vakuumförpackat kött. Jag äter ju det så sällan.

Lukter som jag inte klarade av i början: Snopp!
Åh, gud vad hemskt det var. Det var många lukter jag tyckte var jobbiga, bland annat rökdoft och matos kunde bli riktigt tufft vid tillfällen. 

Första gången det rörde sig i magen: 17 november (jag tror att det var vecka 16 då) var jag för första gången helt säker på vad det var jag kände. Men då insåg jag att jag känt samma sak en vecka tidigare och det var de första riktiga sparkarna.
Tydligen ska det ju vara omöjligt att känna någonting så tidigt som vecka 10, men jag vet så här i efterhand att det lilla fladder jag kände fr o m då var rörelser.

Första gången det började sparka ordentligt: Oj, jag har inte så stor koll på när kalaset verkligen satte igång, men det var inte långt efter de första riktiga sparkarna.

Musik jag spelar för bebisen i magen: Haha, än så länge är det mycket olika beroende på vad jag känner för. Men jag hade faktiskt tänkt börja med något regelbundet snart som h*n kommer känna igen sen.

Magen började synas: Tidigt tyckte jag, runt vecka 12. Men allmänheten såg det ju inte lika bra såklart.. Någon vecka efter Halloween tror jag att folk började se det utan att jag visade.

Såhär kände jag vid ultraljudet: Det var den finaste upplevelsen i mitt liv, jag minns hur jag såg ryggraden som allra första bild och hur stolt jag blev över den perfekta lilla ryggraden. Pappa klämde min hand extra hårt när vi såg hjärtat som tickade på och han såg också så stolt ut.
Jag blev så lycklig inombords över vilken välskapt bebis vi hade gjort att jag började fnittra så att hela bilden skakade.

Första gången jag fick höra barnets hjärtljud kändes det: Helt fantastiskt och lyckan infann sig igen. Jag minns att Carro (som ocksån var med) beskrev det som en liten helikopter. Det är alltid lika skönt att höra hur fina hjärtslag det är.

De första mammakläderna var: Jag tror nog att det var de jag fick i julklapp; 3 par byxor, 2 tunikor, 1 tröja och 1 kofta.

Mina favoritmammakläder:  Mammajeans från M.U.M.S!

1 kommentar:

  1. Älskar listan änna. <3
    Här e den roliga länken jag lovade dig;
    http://www.makemebabies.com/

    SvaraRadera